Modebloggar

Ett ämne som jag ska kasta mig in i dissekera sönder och samman.
Först ordet..Modeblogg..Ett ord som får det att vända sig i magen på den bästa.
Ett ord som pre 2000 inte existerade..Men nu verkar det uppenbarligen vara helt okey.
Helt okey att dra in stora cash genom att driva en blogg där man berättar hur man går klädd.
Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg.
Diskutioner angående mode har alltid varit en hot topic bland den breda befolkningen
När bloggar och bloggande slog ner som en bomb i dom Svenska folkhemmen
var detta ett utomordentligt tillfälle att ventilera sina tankar om det senaste modet.
En orgi i form av diskutioner om prada och liknande märken.
Sedan började modebloggarna hagla tätt.
Plötsligt skulle varje mindre stad inneha sin egna ikon i modebloggar träsket.
Detta för att dessa människor verkade tro att andra verkligen var intresserade av vad dom bar för kläder.
Helt sonika fick dock dessa bloggar genomslags kraft och betalning gick att skymta bakom horisonten.
Ja..Vissa utvalda fick betalt för att berätta vad man skulle bära..och vars trenderna gick.
Detta kanske hade kunna fylla sitt syfte innan internet blev var mans äga.
I form av tidningar då självklart. Men nu i den internet fyllda tidsåldern är detta någonting helt onödigt.
Allt man behöver är en dator och en internet anslutning.
Någonting som varje individ mellan 0 och 65 har tillgång till.
Om man med lite kunskap hur internet fungerar kan hitta en sökmotor får man tag i allt man behöver veta.
Nu stannar vi en stund..Det skrämmande är inte att dessa bloggar finns.
Bortskämda blonda fjortonåringar med dålig självbild och stora behov av uppmärkelse har alltid funnits.
Utan det som skrämmer är att det faktiskt finns människor som följer med i dessa bloggar.
På daglig basis läser hur människor klär sig, går på stora kändisfester och åker till rivieran.
Vissa kanske nu tycker att jag är orättvis och drar alla över samma kam.
Men självklart har jag belägg för detta påhopp också.
Om man börjar med deras enorma okundskap om pengar och vars dom egentligen kommer ifrån.
Självklart är det någon, troligen deras föräldrar med fina arbeten och feta checkhäften som står för allt.
För hur ska man annars kunna köpa en handväska för 4000+ om man är fjorton år.
Under min tid så fick man vända på slantarna för att köpa en cola.
Men vad vet jag som barn av 80talet och uppväxt i den verkliga världen.
Angående dålig självbild kan jag bara säga.
Behöver man skriva om sin nya handväska som man fått av pappa när han var i Paris.
Denna enkla accessoar som går av på det nätta priset på 20000:-
Behöver man verkligen detta för att bekräfta sin existens kan jag inte kalla det någonting annat än tragiskt.
Wake up and smell the fucking coffee.
Om behov av uppmärkelse behöver jag knappast skriva någonting.
Dom som hängt med så länge förstår min uppfattning och min tankemening angående detta också.
För att summera allt ner till korta rader följer härmed min conclusion :

Att följa en modeblogg är enligt mig förkastligt på så många plan.
Deras förenklade och förskönande bild av samhället kan jag förstå verka i första anblicken som en angenäm
flykt från en allt för grå och meningslös vardag.
Att vi människor av 2000 talet måste fylla våra vardagar med att läsa hur andra människor går och klär sig
anser jag vara en skam.
Men eftersom jag inser att det är helt och hållet upp till människors egna vilja att avgöra detta.
Citat "Jag försöker inte rädda världen..Jag försöker rädda mig själv" faller ganska rätt in på just detta.
Jag personligen håller mig så långt borta jag bara kan från dessa bloggar.
Kanske också du? eller så gör du inte det.
Allt jag kan säga är..Jag som håller mig till dom mest exklusiva sidorna i fibban och dricker explorer.
Praktiskt taget den enda finkulturen jag behöver kallas Mulle

Käftsmällar

Käftsmällar

Och vem är du då?
Dåligt minne? Minns mig

Din såkallad E-mail (Keep your pants on..Den syns ej)

Hemsida?

Vad ville/tyckte du:

Trackback
RSS 2.0